Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Com adaptem els patis escolars a la crisi climàtica?

És l’hora del pati! Sona el timbre i els infants corren cap al seu lloc preferit de l’escola: el pati. Allà on poden jugar, esmorzar i xerrar. Quan fa calor, però, es pot convertir en un dels llocs més incòmodes.

| Sergio Espin

En l’etapa infantil, l’espai de l’esbarjo és fonamental per garantir el benestar dels infants i, alhora, l’èxit educatiu. Tot i això, molts centres no tenen cap mena d’ombra als patis i, si en tenen, estan fets de materials que provoquen encara més calor. La ciència confirma que el futur serà cada vegada més calorós. De fet, un informe de l’Institut Metròpoli, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) adverteix que la meitat dels centres educatius públics de Catalunya no estan preparats per suportar-ho.

Davant d’aquest repte, el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) ha participat en diversos projectes per assessorar en el disseny de patis d’escoles i espais amb ombra i humitat per alleugerir els efectes de la calor, els anomenats refugis climàtics. I el missatge és clar: passar del gris al verd.

Aquest canvi de color també té un doble efecte perquè reconnecta els infants amb la natura. “Els patis també han de ser aules a l’aire lliure per fer activitats vinculades al currículum educatiu, inclòs l’art, la biologia, la literatura o les matemàtiques”, explica Corina Basnou, investigadora del CREAF.

I qui dissenya aquests patis? L’ecòloga recorda que ha de ser un treball coordinat entre diferents disciplines, com l’arquitectura, la salut, la pedagogia, l’ecologia i fins i tot, la sociologia. Però sobretot, en aquest procés no ens podem oblidar de la veu més important: la dels mateixos infants.

Article publicat al número 603 publicación número 603 de la Directa