El tribunal ha imposat les penes màximes pels delictes de «lesions, desordres públics i amenaces» als joves d’Altsasu. Ha condemnat a tretze anys de presó a Oihan Arnanz i Iñaki Abad; Jokin Unamuno i Adur Ramírez de Alda han estat condemnats a dotze anys, Jon Ander Cob, Julen Goikoetxea i Aratz Urrizola a nou anys, i Ainara Urkijo, a dos. Els vuit van ser jutjats a finals d’abril en l’Audiència Nacional espanyola per la baralla amb dos guàrdies civils i les seves parelles en un bar, de matinada, l’octubre de 2016.
Excepte Ainara Urkijo, els acusats han estat condemnats pels delictes d'»atemptat contra els agents d’autoritat i lesions». En el cas d’Abad i Arnanz, se’ls castiga també per «desordres públics».
La Sala rebutja les acusacions de «delictes terroristes» en considerar que «no ha quedat acreditada la finalitat terrorista» de la baralla i tampoc la vinculació dels joves amb una «organització terrorista»
La Sala rebutja les acusacions de «delictes terroristes» en considerar que «no ha quedat acreditada la finalitat terrorista» de la baralla i tampoc la vinculació dels joves amb una «organització terrorista», com sostenien les acusacions. Malgrat això, les condemnes imposades són les màximes previstes i arriben fins als 13 anys de presó. El tribunal ha aplicat els agreujants d'»abús de superioritat i d’odi» perquè «es van cometre per motius ideològics i d’animadversió a la Guàrdia Civil».
A més de les condemnes de presó, l’Audiència Nacional espanyola imposa indemnitzacions de 9.200 euros per lesions al tinent de l’Institut Armat. Al sergent li hauran de pagar 3.750 euros i a les seves núvies 6.100 euros a cadascuna per lesions. A més, la Sala fixa 45.000 euros d’indemnització per a la núvia del tinent i 25.000 euros per a la núvia del sergent per «seqüeles i danys morals».
El tribunal aprecia agreujants d’«abús de superioritat i d’odi» i considera provat que els joves «van actuar moguts per l’animadversió i menyspreu cap a la Guàrdia Civil» i «per motius clarament ideològics», però entén que «no ha quedat plenament acreditada la finalitat terrorista de la seva acció i tampoc la seva vinculació o pertinença a ETA». De la mateixa manera, dóna per provada «la vinculació d’alguns dels acusats» a Ospa Mugimendua. Malgrat això, els ha imposat les penes més altes previstes per aquest tipus de delictes. La resolució no és ferma i cap recurs d’apel·lació contra la mateixa en el termini de 10 dies.
Compareixença i concentració aquesta tarda
Altsasuko Gurasoak compareixerà a les 17.00 en la llibreria Katakrak de Pamplona per valorar la sentència i anunciar properes mobilitzacions. També ha convocat una concentració avui a les 20.00 h davant l’Ajuntament d’Altsasu.
