Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

La Guàrdia Civil desallotja les activistes del Forn de Barraca

Més d'un centenar d'agents de la Guàrdia Civil han desallotjat aquest matí les activistes del Forn de Barraca, després de més d'una setmana d'acampada contra l'enderroc de l'alqueria per les obres d'ampliació de l'autovia V-21. Quatre persones han sigut detingudes aquest matí, però han quedat en llibertat cap a les sis i mitja de la vesprada

Al voltant de quinze furgons de la Guàrdia Civil, un helicòpter i més d'un centenar d'agents arribaren al Forn de Barraca per desallotjar les activistes / Carme Miravet

Després de més d’una setmana de resistència contra l’enderroc del Forn de Barraca, situat a Alboraia (Horta Nord), pocs minuts després de les sis del matí d’aquest divendres, jornada de vaga contra el canvi climàtic, més d’un centenar d’agents de la Guàrdia Civil han començat a desallotjar una vintena d’activistes que hi havia acampades a l’interior de l’alqueria per retardar el màxim possible el seu enderrocament, solidaritzar-se amb les llauradores afectades per les expropiacions, a causa de l’ampliació de l’autovia V-21 entre Alboraia i València, així com crear un front comú per aturar la resta de projectes urbanístics que amenacen l’Horta de València.

Després de destruir les barricades que tallaven els camins d’accés al forn, els agents hi han accedit i han tret per la força les persones que estaven resistint, tot i que tenien el permís d’uns dels propietaris del forn per estar al seu interior. “Els hem insistit que estàvem en propietat privada, però els ha donat igual. Han començat a desfer-nos, utilitzant de palanca els escuts. Ens han fet prou de mal”, conta a la Directa Violeta Carreño, una de les activistes, qui ha advertit que aniran al metge per demanar informe de lesions. Totes les activistes han sigut identificades i s’han produït quatre detencions. Les detingudes han estat traslladades a la comissaria de Montcada. A tres d’elles, que s’havien encadenat per evitar ser desallotjades, la Guàrdia Civil la Guardia Civil els atribueix delictes de resistència a l’autoritat i ocupació, mentre que la quarta ha estat denunciada per un delicte contra l’autoritat. S’han acollit al seu dret a no declarar i aquesta vesprada és previst que passin a disposició judicial. Una trentena de persones s’han concentrat davant del Palau de Justícia de la ciutat de l’Horta Nord i cap a les sis i mitja les quatre detingudes han estat posades en llibertat cap a les sis i mitja

Diverses persones resistien a la teulada de l’alqueria |Carme Miravet

 

Quan les activistes han sentit arribar els furgons de la Guàrdia Civil i un helicòpter que sobrevolava la zona, dues persones, lligades amb dos arnesos, s’han encadenat a la teulada del forn, i una altra a un dels balcons per continuar resistint. Al voltant de les nou del matí, l’helicòpter ha aterrat en l’horta i ha traslladat un equip de rescat per desallotjar els activistes encadenats. Minuts més tard, els bombers han començat a desencadenar-los. Segons ha confirmat un dels activistes allà present, al voltant de les sis del matí, hi havia uns quinze furgons de la Guàrdia Civil, més de cent agents, un helicòpter i un camió de bombers per desallotjar els encadenats.  “El desplegament és totalment desproporcionat. Hi ha més del doble d’agents que de persones”, denuncia. A més a més, durant la primera hora del matí, els agents no han permés que s’enregistraren els fets per part dels periodistes que hi ha cobrint-los.

Més enllà del valor patrimonial d’aquesta alqueria, el Forn de Barraca s’ha convertit en un símbol de la resistència enfront de la destrucció dels 62.000 metres quadrats d’horta que inclou el projecte d’ampliació a tres carrils de l’autovia V-21, impulsat pel Ministeri de Foment espanyol en l’any 2014, amb l’excusa d’adequar el tram al volum de tràfic que suporta, argument desmuntat per un informe de 2017 de l’enginyera civil Nel·la Saborit, qui assegurava que el tram en qüestió “no té un nivell alt de congestió alt o no acceptable”. El projecte també respon als interessos de l’Autoritat Portuària de València, ja que un dels objectius és adequar el tram a la redistribució del tràfic quan s’execute la connexió amb el nou accés Nord al Port de València. A més a més, també contempla la línia d’alta velocitat (AVE) València-Barcelona, planejada al costat de la infraestructura ferroviària existent.

Articles relacionats