Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Foment incompleix el compromís de reduir l'impacte en l'horta per l'ampliació de l'autovia entre Alboraia i València

Un any després de l'aprovació de la Llei d'Horta, amb l'objectiu de frenar la conversió en asfalt de l'Horta de València, el projecte d'ampliació de l'autovia V-21, que, en un principi, suposava la destrucció de 80.000 metres quadrats de conreus, continua amenaçant el paisatge productiu i cultural. La Generalitat i el Ministeri de Foment espanyol es van comprometre a disminuir la superfície d'horta afectada en un terç, però avui en dia, la reducció de les expropiacions ha sigut menor a l'anunciada

L'ampliació de l'autovia V-21 soterrarà 62.000 metres quadrats d'horta entre Alboraia i València | Lucas Guerra

“Queda clar que, si s’ha arribat a uns acords i el Ministeri de Foment no els respecta, els està incomplint, a banda d’ignorar les nostres peticions”, denuncia Lluís Fontelles. És veí d’Alboraia (Horta Nord), treballa un hort per a consum familiar i té dues casetes que podrien desaparéixer sota l’asfalt si el projecte d’ampliació a tres carrils de l’autovia V-21 en el tram Carraixet-València s’executa en la seua totalitat. El projecte està impulsat pel Ministeri de Foment espanyol del PP i adjudicat en març de 2018 a la constructora  Obrascón Huarte Laín SA (OHL), de l’exministre franquista Juan Miguel Villar Mir i esquitxada per diverses causes de corrupció. Aquesta ampliació, en un principi, suposava la destrucció de 80.000 metres quadrats d’horta al llarg de 4,8 quilòmetres dels termes d’Alboraia i València. Tanmateix, la forta oposició dels llauradors afectats i dels col·lectius en defensa de l’Horta van obligar la Generalitat i el Ministeri de Foment a considerar una reducció de la superfície expropiada.

El passat 30 de novembre, la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, així com el Ministeri de Foment van contemplar una sèrie de mesures per reformar el projecte. En concret, es va acordar reduir un terç les expropiacions dels terrenys d’horta productiva, segons van anunciar la consellera d’Obres Públiques, Maria José Salvador, i el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Foment, Javier Izquierdo, en una roda de premsa posterior a la reunió. També van prometre la construcció d’una passarel·la ciclo-peatonal entre Alboraia i Port Sa Platja, una zona residencial pròxima a la V-21, i que el tercer carril de l’autovia fora una via per a Vehicles d’Alta Ocupació (VAO),  autobusos i turismes on viatja més d’una persona.

Des de Per l’Horta, un col·lectiu social hereu de la primera Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per la protecció de l’Horta de València, denunciaren que aquestes reformes només anaven a “maquillar” l’ampliació de la V-21

Des de Per l’Horta, un col·lectiu social hereu de la primera Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per la protecció de l’Horta de València, denunciaren que les reformes només pretenien “maquillar” l’ampliació de la V-21. Continuaven defensant la suspensió temporal del contracte d’ampliació durant un màxim de sis mesos, una figura recollida a la llei de contractes del sector públic, amb l’objectiu “d’estudiar alternatives i generar un procés de participació ciutadana”, ja que, a més a més, el veïnat afectat es va assabentar de les obres quan el projecte ja s’havia publicat al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), el febrer de 2014, sense haver rebut cap notificació per part dels ajuntaments o del Ministeri. Tot i les opinions contràries a executar unes reformes mínimes i les seues demandes, el Ministeri espanyol ha fet públic el document del projecte modificat, on, tal com anuncia Per l’Horta, la plataforma El Litoral per al Poble i associacions veïnals com la de Port Sa Platja, no es contemplen cap de les mesures que es van acordar.

 

A costa de les expropiades

Segons el document del projecte modificat, publicat al BOE el passat 14 de març, l’afecció sobre l’horta es rebaixa dels 80.000 metres quadrats inicials als 62.077, una reducció que no arriba al terç que van anunciar la Generalitat i el Ministeri. Lluís Fontelles, que a banda de ser un dels afectats, forma part de Per l’Horta, té molt clar que aquesta disminució “es realitza bàsicament a costa dels expropiats”, ja que la major part de conreus que es deixen d’expropiar, uns 13.000 metres quadrats, segons els càlculs realitzats sobre terreny pel col·lectiu, són àrees de dubtosa viabilitat per al cultiu, ja que es tracta de parcel·les petites, que oscil·len entre els 12 i 600 metres quadrats. “Són només restes de parcel·les, on difícilment el llaurador podrà aconseguir un rendiment i, al final, haurà d’exercir el seu dret a demanar que li expropien la totalitat de les terres”, lamenta l’activista. Per l’Horta fica com a exemple un dels edificis que es preveuen enderrocar, el qual ocupa una àrea de 194 metres i el Ministeri deixaria sense expropiar la superfície que no necessita, “uns 24 metres quadrats d’enderroc”.

Per l’Horta fica com a exemple un dels edificis que es preveuen enderrocar, el qual ocupa una àrea de 194 metres i el Ministeri deixaria sense expropiar la superfície que no necessita, “uns 24 metres quadrats d’enderroc”

D’aquests 13.000 metres quadrats, 6.000 es localitzen entre la V-21 i el futur ramal d’accés Nord al Port de València. Segons Per l’Horta, es tracta d’un conjunt de nou parcel·les que, tot i sumar a vegades superfícies superiors a la fanecada, “restarien completament inaccessibles en el cas que la Generalitat execute l’accés al Port, ja que no disposaran de via d’accés”. En aquesta línia, adverteixen que seria la mateixa Generalitat qui es veuria obligada a expropiar-les i, en conseqüència, a indemnitzar les propietàries. Cal recordar que dins del projecte d’ampliació de la V-21, s’inclou l’execució de les obres per al pas inferior de l’entrada a l’accés Nord del Port, la futura plataforma del tren d’Alta Velocitat (AVE) entre València i Barcelona, així com la prolongació del carril bici de la carretera CV-311, la reforma de la qual destruiria 3.400 metres quadrats d’horta entre Alboraia i Almàssera.

Els altres 5.000 metres quadrats que es deixen d’expropiar provenen de les vies de servei, és a dir, dels camins d’accés als camps i a les cases que confinen amb l’autovia. El document oficial recull que l’ampliació a tres carrils requereix prèviament el desplaçament de les vies de servei, amb la qual cosa aquestes s’haurien d’expropiar. L’ocupació es preveia abans de la modificació, tanmateix, ara s’executaran eixos camins dins de la zona de domini públic de la V-21, per tant, “aquesta zona que pertany a l’Administració passaria de huit a uns cinc metres, evitant l’expropiació de 5.000 metres”, matisa Fontelles, qui remarca que la reducció de les superfícies expropiades només es tracta d’una “estratègia per maquillar l’afecció sobre l’horta”.

 

Sense connexió fins a Port Sa Platja ni carril VAO

El nou document tampoc fa cap menció a la passarel·la ciclo-peatonal per connectar Port Sa Platja amb Alboraia. Només traça un carril bici en paral·lel a la V-21 que discorreria “junt amb la reposició del camí de servei de l’autovia […] fins al barranc de Carraixet”, on aprofitaria un dels túnels existents. “Des de Port Sa Platja només es pot eixir amb automòbil. Entenem que necessitem noves solucions i una d’elles és buscar un transport sostenible, que siga respectuós mediambientalment i millore la comunicació”, reivindica Jorge Montes, de l’associació veïnal de Port Sa Platja.

“La desaparició d’aquesta passarel·la mereix una explicació de les autoritats implicades”, subratllen des de Per l’Horta, ja que estava plantejada per “enllaçar-la amb el carril bici que s’està dissenyant a la CV-311”. Davant d’aquesta descoordinació, consideren que encara és més necessari reclamar l’elaboració d’un pla de mobilitat metropolitana sostenible. En cas contrari, alerten de què s’estarien executant trams aïllats de noves vies ciclo-peatonals que no es connectarien amb la resta de la xarxa. Per últim, al document tampoc es contempla destinar el tercer carril a Vehicles d’Alta Ocupació.

Les previsions de creixement a les que responia l’ampliació de l’autovia “han desaparegut”. En efecte, segons dades del Ministeri de Foment, si en 2006 la V-21 suportava un volum de 74.133 vehicles diaris, en 2016, el tràfic es xifrava en 71.755

Després de les al·legacions que ja han presentat els diferents col·lectius en defensa de l’Horta i de la indignació que ha causat l’incompliment de les mesures anunciades, la Delegació de Govern al País Valencià ha argumentat que el document publicat és una primera versió. Per tant, preveuen un segon expedient de modificació, on la superfície d’horta productiva afectada passaria a 53.000 metres quadrats i s’inclourien les altres promeses. “Als fets ens hem d’atendre. Només és una bonica manera de dir que no faran res”, sentència el membre de Per l’Horta.

 

“Encara podem pensar en altres propostes”

Fontelles no perd l’esperança. Tot i que les obres es van iniciar el passat mes d’octubre, s’estan executant en els terrenys que són de domini públic, per tant, no s’ha expropiat cap dels terrenys. Les afectades encara estan pendents de rebre les actes d’ocupació definitives, un tràmit essencial en l’aprovació dels expedients d’expropiació forçosa. Així mateix, després de la publicació del document de la modificació del projecte, des de Per l’Horta preveuen que s’haurà de començar de nou el procés d’expropiació.

“Encara podem pensar en altres propostes. Aquest projecte atempta greument contra el medi ambient, contra la nostra horta i contra nosaltres mateixos”, postil·la Fontelles, qui recorda que les previsions de creixement a les que responia l’ampliació de l’autovia “han desaparegut”. En efecte, segons dades del Ministeri de Foment, si en 2006 la V-21 suportava un volum de 74.133 vehicles diaris, en 2016, el tràfic es xifrava en 71.755.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!