Aquest petit animal, però, afronta una amenaça greu: la colobra de ferradura (Hemorrhois hippocrepis), una serp invasora que es menja les sargantanes. La serp ja ha colonitzat més del 90 % d’Eivissa i ja se n’han detectat exemplars a Formentera. Com que no estan acostumades a depredadors, les sargantanes no tenen manera de fugir-ne o defensar-se’n. Així que, quan la serp conquereix una nova zona de l’illa, pot trigar menys de tres anys en acabar amb tota una població. Així, avui aquesta espècie ja es considera en risc d’extinció.
Un estudi liderat pel Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) demostra que les serps poden nedar entre illots i colonitzar espais que es consideraven protegits per la barrera de l’aigua. De moment, ja s’ha confirmat la desaparició de les sargantanes en una desena d’illots,
entre ells Santa Eulària i s’Ora.
Les serps també han afegit al seu menú mamífers com ratolins, musaranyes, i alguns ocells cosa que, juntament amb la desaparició de la sargantana, està provocant efectes ecològics en cadena molt preocupants.
La problemàtica de les espècies invasores també és ben present a Catalunya, on n’hi ha gairebé 180, com ara el caragol poma, el coipú o la cotorra argentina. Les causes principals d’entrada són activitats humanes com la indústria pelletera, el transport marítim, la venda de mascotes o les plantes ornamentals.


