Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

El número dos designat per Collboni a Cultura gestiona una empresa que acapara encàrrecs de l'Ajuntament

Xavier Marcé, vinculat a diverses administracions del PSC, és vicepresident de Focus, productora que ha organitzat, entre altres actes, les festes de cap d'any o de l'any nou xinès a Barcelona i que gestiona el centre Barcelona Internacional Teatre (BIT)

Xavier Marcé ja va ser director de recursos de l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) entre els anys 1995 i 2000 i també va ser director general de l'Institut Català de les Indústries Culturals durant el primer govern tripartit a la Generalitat / Arxiu

L’acord entre Barcelona en Comú i el PSC per governar plegats la ciutat de Barcelona havia de suposar el retorn a l’organigrama municipal d’un vell conegut de la casa. Encara que el pacte, fet públic divendres passat, està pendent de ser ratificat per les bases de la formació d’Ada Colau (que ha convocat una consulta oberta entre els dies 17 i 20 de maig), diversos mitjans de comunicació ja donaven per fet, el mateix divendres, l’aterratge de Xavier Marcé com a nou comissionat municipal de Cultura i director de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB). Marcé, que substituiria Berta Sureda, que va anar a les llistes de BeC a les últimes municipals, ja va ser director de recursos i gestió de l’ICUB durant les alcaldies de Pasqual Maragall i Joan Clos, entre els anys 1995 i 2000, i ara hi tornaria de la mà de Jaume Collboni, el cap del grup municipal del PSC a Barcelona que, en virtut de l’acord de govern, serà segon tinent d’alcalde i s’encarregarà d’una regidoria que aplegarà les àrees d’empresa, innovació i cultura. Tot i les informacions provinents de fonts del PSC, segons ha assegurat Barcelona en Comú a la Directa, Marcé quedaria fora de l’acord. A última hora de la tarda d’aquest dilluns, arran de la polèmica generada per l’anunci del seu nomenament, el mateix Marcé declarava al diari Ara que renunciava a assumir el càrrec per treure pressió al cap de files socialista.

Xavier Marcé, llicenciat en Ciències Econòmiques, ha ocupat diversos càrrecs a les administracions controlades pel seu partit, el PSC (dins el qual és vocal de la comissió de Cultura), sempre en l’àmbit de la gestió cultural, encara que a ell mateix li agrada definir-se com a “activista cultural“. A part del seu pas precedent per l’ICUB, va ser director general de l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC), ens dependent de la Conselleria de Cultura, entre els anys 2003 i 2007, durant el primer govern tripartit a la Generalitat. També va ser director del pla estratègic de cultura de Sabadell (1991-95). I, abans, havia estat gerent del Patronat de Cultura de l’Ajuntament de l’Hospitalet entre el 1985 i el 1991.

És president de la principal patronal del sector de l’espectacle teatral, l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca), càrrec al qual va accedir l’any 2014 per substituir justament el president de l’empresa on treballa (el Grup Focus), Daniel Fernàndez; i també és vicepresident de la Federació Espanyola d’Associacions d’Empreses de Teatre i Dansa (Faeteda). L’any 2010 (i aquí vindria tal vegada el vessant d’activista) va ser un dels impulsors del Cercle de Cultura, un lobby nascut per fer sentir la veu del sector davant les polítiques de retallades del govern català. Actualment, és vocal d’aquesta entitat, que presideix el cineasta Francesc Bellmunt. Al web del Cercle, on els membres de la junta apareixen amb una fotografia d’un referent cultural, Marcé sosté un retrat de la poetessa Maria Mercè Marçal.

Amb el focus posat a Barcelona

Durant els intervals que hi ha entre els períodes en què ha ocupat càrrecs públics, Marcé s’ha dedicat a l’activitat privada, centrada bàsicament al voltant de la productora d’espectacles Focus, de la qual va ser director d’estratègia (2001-2003) i de la qual actualment és vicepresident i responsable de l’àrea d’expansió de negoci. Focus, grup privat fundat el 1985, líder en la producció i l’exhibició teatral a casa nostra, explota de manera fixa quatre sales a Barcelona (Romea, Villaroel, Condal i Goya) i una a Madrid (La Latina). Però, els últims anys, en part arran de la crisi del sector del teatre, ha diversificat els seus negocis en diverses àrees vinculades als serveis culturals i de l’espectacle. Una de les divisions que més ha potenciat –i aquí Marcé hi ha tingut un paper decisiu– és la producció d’esdeveniments, ja sigui per a empreses, entitats de tota mena o administracions públiques.

L’espectacle i piromusical d’arribada del darrer any nou, encarregat per l’Ajuntament a Focus, va comptar amb un pressupost de 517.000 euros

En aquest darrer àmbit, una de les que més encàrrecs ha fet a Focus durant els últims anys ha estat, justament, l’Ajuntament de Barcelona. En concret, Focus ha organitzat, entre moltes altres, la producció tècnica de la visita del papa Benet XVI a Barcelona l’any 2010; el disseny de la Barcelona Magic Line de l’any 2015 (una cursa solidària organitzada per la Fundació Sant Joan de Déu amb suport de l’Ajuntament); les cavalcades de Geronimo Stilton al Parc d’atraccions del Tibidabo, que és de titularitat municipal; els actes de celebració de l’any nou xinès (organitzat per la comunitat xinesa de Barcelona, també amb suport municipal); l’entrega del premi Barcelona, organitzada per l’àrea de Comerç del consistori; el Barcelona Shopping Festival de l’any 2014, una iniciativa de Turisme de Barcelona per dinamitzar l’inici de les rebaixes d’estiu; l’acte protocol·lari d’encesa dels llums de Nadal; la producció de la Fira I’m Barcelonian Expat Day, organitzada per Barcelona Activa, o els actes oficials de la Fira Seatrade Med de 2014, un certamen dedicat al sector dels creuers, impulsat per l’Ajuntament, el Port de Barcelona i altres institucions.

La majoria d’aquests contractes corresponen a les administracions de Xavier Trias i Jordi Hereu, però, des que governa Barcelona en Comú, també s’ha comptat amb els serveis de Focus per a alguns actes multitudinaris al carrer. Entre altres, se li va encarregar la producció de la festa i el piromusical de l’últim Cap d’Any a l’avinguda de Maria Cristina, que va comptar amb un pressupost de 517.000 euros, molt inferior al que havia tingut aquest esdeveniment durant els anys anteriors, quan s’anomenava Festa del Mil·lenni i també l’organitzava Focus amb la participació del grup La Fura dels Baus.

Seu del Grup Focus a Barcelona. La majoria dels contractes de la productora amb administracions corresponen a les administracions de Xavier Trias i Jordi Hereu, però, des que governa Barcelona en Comú, també s’ha comptat amb els serveis de Focus per a alguns actes multitudinaris al carre |Gorka Leiza

L’any 2011, el Grup Focus també va rebre l’encàrrec de la gestió del Barcelona Internacional Teatre (BIT), una plataforma dedicada a l’exportació d’espectacles produïts a casa nostra a grans festivals i esdeveniments arreu del món, consorciada per l’Ajuntament de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat i el Ministeri de Cultura estatal. El BIT, del qual fins ara han estat directors Calixte Bieito i Borja Sitjà, compta amb un pressupost anual d’1,85 milions d’euros, el 25% del qual prové de les aportacions de les tres administracions.

Val a dir que Focus no només treballa per a l’Ajuntament de Barcelona, sinó per a tota mena d’administracions, com el govern de la Generalitat presidit per Artur Mas. Entre altres, ha treballat per al Departament de Territori i Sostenibilitat (l’acte de reconeixement als ens locals amb més bons resultats en recollida selectiva de residus, l’any 2015; o l’entrega del premi Ecodisseny el mateix any) i per al de Presidència, per al qual ha organitzat diverses vegades l’acte institucional de la Diada Nacional de Catalunya, l’acte central de commemoració del Tricentenari del 1714 o la producció de les últimes gales d’entrega de la Creu de Sant Jordi. En aquest sentit, es dóna la circumstància curiosa que, l’any 2013, Focus va organitzar l’entrega de les condecoracions i un dels guardonats era el president i fundador de l’empresa, Daniel Fernàndez. Així doncs, es pot dir que el grup teatral practica una estratègia sociovergent, ja que, mentre el seu vicepresident, Xavier Marcé, és una persona vinculada al PSC de tota la vida, el president i factòtum es considera un home molt pròxim a l’entorn convergent. El grup també és un dels accionistes del diari Ara, en el qual Marcé publica una columna setmanal.

Compte amb els comptes

Durant alguns anys, Focus també es va encarregar de la producció de la cavalcada de reis de Barcelona, un tipus d’acte en què l’empresa on treballa Xavier Marcé també s’ha especialitzat i que organitza a diverses localitats. Entre elles, l’Hospitalet de Llobregat, ciutat de la qual Xavier Marcé és veí de sempre i on Focus també ha gestionat durant anys la programació del Teatre Joventut, que és municipal. Per a la producció de la rua reial d’aquest any 2016, Serveis de l’Espectacle Focus SA ha facturat 96.000 euros al consistori de la ciutat baixllobregatina (80.000 més IVA). Es dóna la circumstància que, des de l’any 2013, Xavier Marcé forma part del Consell de Ciutat de l’Hospitalet, un organisme impulsat pel govern municipal amb l’objectiu de fomentar la participació ciutadana al municipi; en concret, és el responsable de la taula de cultura. En un informe de la Sindicatura de Comptes que auditava els números de l’Hospitalet en l’exercici 2013, s’anotava que el contracte d’adjudicació de l’organització de la cavalcada reial a Focus, entre altres, s’havia fet sense acreditar el procediment de negociació que és preceptiu [pàg. 23 del document enllaçat].

Un informe de la Sindicatura de Comptes de l’any 2008 va detectar “irregularitats greus” i “descontrol” en la concessió de crèdits i ajuts per part de l’ICIC mentre el dirigia Marcé

No és el primer cop que una activitat vinculada a qui està destinat a ser número dos de Jaume Collboni rep un informe desfavorable del Síndic de Comptes de Catalunya. L’any 2008, la sindicatura va detectar diverses irregularitats greus en la gestió pressupostària de l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC) quan estava dirigit per Xavier Marcé. L’informe va inventariar deficiències de dos tipus. Per una banda, en les aportacions reintegrables (uns crèdits per a projectes culturals, dels quals s’havia de retornar un percentatge en funció del resultat), l’auditoria va detectar que hi havia 1,99 milions que l’ICIC no havia cobrat. En alguns casos, les quantitats pendents de retorn es van convertir en subvencions. Alguns d’aquests crèdits, segons la sindicatura, es van concedir de manera directa, sense avals i sense fixar un percentatge de devolució. Pel que fa a les subvencions directes, l’informe també evidenciava el que qualificava de “descontrol” a l’hora de concedir-les: les superiors a 300.000 euros eren aprovades pel consell d’administració de l’ICIC, sense passar pel govern de la Generalitat, com és preceptiu. I també s’observava que es van atorgar diversos ajuts de més de 100.000 euros qualificats de “discrecionals” per la conselleria, ja que no es va poder acreditar la sol·licitud necessària. També es van detectar deficiències en la justificació de despeses en quasi la meitat de les sol·licituds estudiades i que una subvenció en concret es va tramitar des de la conselleria en cap.

L’any 2007, pocs mesos després de deixar l’ICIC, Marcé va rebre l’encàrrec d’elaborar un informe per part de la Conselleria d’Economia, un fet que vulnerava la llei d’incompatibilitats per a alts càrrecs de l’administració de la Generalitat, segons va dictaminar una investigació interna del mateix departament un parell d’anys més tard. La llei fixa un període d’hibernació, durant el qual els alts càrrecs que deixen una responsabilitat no poden subscriure contractes amb l’administració que tinguin relació amb l’àrea que havien gestionat des de les seves activitats privades. Marcé (que va al·legar que havia demanat al Departament de Governació si estava afectat per la quarantena) va acabar pactant amb Economia el retorn d’un terç del que s’havia embutxacat per l’estudi –en total 5.000 euros– i, d’aquesta manera, l’incident es va donar per tancat.