En un escrit de 64 pàgines, la Comissió Ciutat-Port, que agrupa Ecologistes en Acció, Acció Ecologista-Agró, el col·lectiu Per l’Horta, la Plataforma el Litoral per al Poble i l’Associació de Veïns i Veïnes del barri mariner de Natzaret; denuncia que l’Autoritat Portuària de València està cometent diverses “infraccions mediambientals i sanitàries” en l’execució de les obres d’ampliació del port de València. El document ha estat presentat davant les direccions generals de Costes i Medi Natural, Ports de l’Estat i la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori de la Generalitat Valenciana, amb l’objectiu de sotmetre l’actuació a “un estricte control per part de l’administració competent sense menyscabar les accions penals oportunes”.
En concret, la comissió justifica que s’haurien comès tres irregularitats. En primer lloc, a conseqüència de les obres i el trasllat de materials, “s’estan vessant sediments sobre les praderies de posidònia, el Parc Natural de l’Albufera i les aigües del litoral destinades al bany”, vulnerant així els compromisos de protecció d’aquestes zones, el mateix decret 64/2022, aprovat pel govern del Botànic amb la finalitat de catalogar i conservar les praderies marines al País Valencià i el pla de vigilància ambiental. La Posidonia oceanica és una planta fanerògama —planta amb llavors— que actua com a element estructural d’un ecosistema de gran valor ecològic. Les praderies marines serveixen d’hàbitat per a multitud d’espècies animals i vegetals i esdevenen aliades per frenar el procés de degradació de les platges davant de l’aparició, cada vegada més freqüent, de fenòmens meteorològics extrems.
A conseqüència de les obres i el trasllat de materials, “s’estan vessant sediments sobre les praderies de posidònia, el Parc Natural de l’Albufera i les aigües del litoral destinades al bany”, denuncia la comissió
Les membres de la comissió han detectat els vessaments per mitjà d’una anàlisi de les imatges capturades pels satèl·lits de l’Agència Espacial Europe, que permeten observar en detall l’evolució de l’estat de la costa abans i durant l’execució de les obres. “Són imatges accessibles i rigoroses. S’han contrastat amb la cartografia de praderies i llocs d’interès comunitari de l’Institut Cartogràfic Valencià”, explica Loreto Primo, una de les portaveus de la comissió. A les imatges capturades abans del començament de les obres s’observa el color blau del mar, mentre que en els fotogrames posteriors s’aprecia un canvi de color en el litoral i, específicament, al voltant del port, a causa del vessament de materials.
Segons la investigació de l’entitat, l’Autoritat Portuària “no ha col·locat les barreres antiterbolesa —estructures flotants per contenir sediments— o l’eficàcia d’aquestes és insuficient i no s’apliquen les mesures correctores”. “L’Autoritat ja va anunciar en premsa que no considerava necessari instal·lar aquestes barreres i ara veiem com s’han produït els vessaments. És una irregularitat molt greu”, assenyala Primo.

Una altra de les irregularitats detectades és que el transport dels materials de construcció des del port de Sagunt fins al de València “no s’està realitzant en condicions que eviten la pèrdua i dispersió de sediments”, consta en la denúncia. En aquesta línia, afegeixen que s’hauria incomplert el procediment d’avaluació ambiental per als dragatges —procés de remoure sediments o materials del fons marí— en els ports de València i Sagunt. Per últim, denuncien una “greu” afecció a la qualitat de les aigües de les platges del sud de València i de l’Albufera a conseqüència de la dispersió dels sediments.
La comissió sol·licita l’obertura d’un expedient sancionador a l’Autoritat Portuària de València, com a promotor de les obres; així com de manera cautelar la suspensió de l’actuació i l’aplicació de les mesures correctores necessàries per evitar l’impacte. Loreto insisteix en el fet que si, després de presentar la documentació recollida per la comissió, “es donen indicis d’algun tipus de delicte ambiental s’haurà d’elevar el cas al Ministeri Fiscal”.
Acciona, una de les beneficiàries
Les obres d’ampliació de port, aprovades de manera definitiva en desembre de 2023, es van adjudicar a la unió temporal d’empreses formada per les societats Acciona, Jan de Nul NV i el Grupo Bertolín. Tot i que hi havia ofertes més econòmiques, totes tres van resultar adjudicatàries en presentar una proposta tècnica més adequada, segons va argumentar l’administració. La comissió es pregunta ara si l’oferta preveia “alleujar” els impactes ambientals i sanitaris d’una obra d’ampliació. La Directa s’ha posat en contacte amb el departament de premsa de l’Autoritat Portuària de València, però en el moment de publicar l’article no ha obtingut resposta.
A través d’una nota de premsa, la comissió també ha subratllat que aquest tipus d’obres, de gran magnitud, poden facilitar i permetre amagar fàcilment la generació de sobrecostos per beneficiar les adjudicatàries. Acciona, de fet, seria una de les empreses que es va beneficiar de la recent trama de corrupció del PSOE, aconseguint contractes públics a canvi de pagaments a l’exministre de Transport José Luis Ábalos i a Koldo García, exassessor d’Ábalos.