Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Què hi trobem, a la 'Directa' 476?

El sector de l'educació social a Catalunya alerta de les deficients condicions laborals i materials dels centres d'acollida de menors no acompanyades. Parlem amb educadores, integradores, treballadores socials i usuàries per fer una radiografia de la situació actual

Concentració d'ex-MENA i grups antifeixistes i antiracistes en suport a les persones migrades agredides a Castelldefels i Canet de Mar / Victor Serri / Victor Serri

El reportatge d’obertura reflecteix les condicions de precarietat –laboral i material– de les treballadores del sector de l’educació social a Catalunya, que són el nucli central del sistema d’acollida de menors no acompanyades. Les entrevistes i la descripció de les deficiències del sector, a càrrec de Víctor González Clota. Fotografies de Mar López Zapata i Victor Serri, i infografia de Milvietnams. La il·lustració de portada és de Joan Alturo.

A continuació, Gemma Garcia conversa amb el filòsof Xavier Antich sobre la dimensió pràctica d’aquesta branca del coneixement, vinculada a l’ètica i la política. Des d’Òmnium Cultural, el veterà pensador pretén ajudar a fer que tothom “pensi” una mica millor. Amb fotografies de Victor Serri.

A la secció ‘Miralls’ entrevistem el filòsof Xavier Antich |Victor Serri

 

A la secció d’opinió, Nani Moré i Núria Casajuana parlen sobre la gestió dels menjadors escolars arran de la polèmica pel nou decret proposat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Amb il·lustració de Ribes Cooked. Tot seguit, ‘Mites plastificats’, un article de Jordi Enèriz Paredes que ens fa reflexionar sobre els nostres hàbits de consum. Amb il·lustració de Ruth Molas.

Pau Beltrán ens endinsa en el món de l’apicultura amb ‘La mel de la vida’. Enfront del despoblament dels ruscos i del descens de la producció, noves iniciatives reivindiquen els beneficis múltiples de cultivar mel ecològica. D’altres aprofiten l’apicultura per a atraure el turisme a les zones rurals i conscienciar sobre la importància de les abelles per al manteniment de la biodiversitat. Amb fotografies de Lucas Guerra.

Ruscos de Bee Natura al municipi de Marines, a la comarca del Camp de Túria |Lucas Guerra

 

Migrar passant per Mèxic però sense quedar-s’hi. Nicolas Lupo radiografia les rutes migratòries al país asteca, que han causat almenys 3.861 morts des de 2014 i que tenen com a destinació final els Estats Units. A continuació, descobrim la història de l’Orquestra Simfònica Nacional de l’Iraq de la mà de Sara Manisera i amb fotografia d’Arianna Pagani. Tanca la secció, l’ànalisi de Tom Grossman, un periodista establert a Jerusalem que titula ‘Netanyahu, rei d’Israel’.

En l’obertura cultural, Neus Molina repassa la història del moviment grafiter, que bascula entre la lliure expressió i les multes, entre la rebel·lia de comunitats dissidents i les galeries d’art institucionalitzades. El relat ‘Quaranta escuts’ el signa Ivet Eroles i l’il·lustra Manuel Clavero. Les ressenyes van a càrrec d’Anna Celma (Buenas y enfadadas. El poder revolucionario de la ira de las mujeres, de Rebecca Traister), Àlex Romaguera (Determinació nacional, de Juan Carlos Moreno Cabrera) i Gemma Garcia (La revolta de Santa Jordina, de Lyona i David Fernàndez).

Un mural de The hate Lovers el 2016 a Barcelona |Arxiu

 

L’entrevista de la contraportada dona veu a Bressol Indignades. Mariana Cantero conversa amb Georgina Rius, Ana Maria Martínez, Lorena Marco i Eva Jansà, les quals denuncien una estructura piramidal dels equips de direcció de les escoles i l’externalització de serveis que “haurien de ser públics”. Fotografia de Victor Serri.


Suplement ‘Fòrum Social Mundial de les Economies Transformadores’

Vuit pàgines amb un avançament informatiu i entrevistes a les principals protagonistes de la trobada preparatòria de la cita mundial que tindrà lloc a Barcelona el maig de 2020. Carla Benito s’ha encarregat de l’elaboració dels textos i les fotografies són de Carlos Juan (Bruna Productora Audiovisual). La portada és una il·lustració de Clara Iris Ramos.

Article publicat al número 476 publicación número 476 de la Directa