Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Què hi trobem, a la ‘Directa’ 483?

Obrim portada de la primera 'Directa' després de les vacances d'estiu posant el focus en la justícia europea i la seva independència. Els jutges que conformen el Tribunal d'Estrasburg i el Tribunal de Justícia de la UE són escollits pels executius estatals, és a dir, en el cas de l'Estat espanyol pels governs del PP i el PSOE. L'entrevista en profunditat és a l'escriptora, professora i activista feminista de referència Silvia Federici

La selecció dels jutges que integren el Tribunal d’Estrasburg i el Tribunal de Justícia de la UE amb seu a Luxemburg es fa des dels executius estatals, segons el criteri polític dels governs de torn. D’aquesta manera queda en qüestió, tal i com passa amb el Tribunal Constitucional espanyol, la separació de poders i la independència judicial. Un reportatge de Gemma Garcia, Jesús Rodríguez, David Bou i Eloi Latorre, amb infografies i disseny de portada de Pau Fabregat, obre l’edició 483 de la Directa.

Anna Celma entrevista en profunditat Silvia Federici, una de les autores cabdals dels feminismes en el Nord global. L’escriptora, professora i activista feminista va visitar Barcelona en la darrera edició de la Fira Literal. Tot i la seva avançada edat, segueix viatjant freqüentment deixant-se ensenyar per les lluites de dones de tot el planeta i compartint els seus sabers. Amb fotografies de Freddy Davies.

Silvia Federici en el marc de l’última edició de la Fira Literal |Freddy Davies

 

Reprenem la secció d’opinió preguntant-nos si la ramaderia és necessària per a la preservació del món rural. Ho responen Emma Infante, màster en Dret Animal i Societat, i Marc August Muntanyà, pastor. Il·lustra el debat Manu Clavero. A continuació, la pàgina oberta de Shaina Joy Machlus: ‘Depilació irritant’. Amb il·lustració de Sandra Freijo.

A la secció ‘Cruïlla’, Vicent Almela ens parla del país de l’olivera. Arreu del País Valencià cada cop més projectes estan recuperant marges i bancals d’oliveres oblidats. Iniciatives que permeten al jovent viure i treballar als pobles de forma respectuosa amb l’entorn. Acompanyen el text fotos de Rocio Muñoz i Àlex Vilanova.

El projecte de recuperació d’oliveres 4 amics, a la Vall de Gallinera |Rocio Muñoz

 

Fixem la mirada a Window Rock, la capital de la Nació Navaho. En la reserva més gran dels Estats Units l’empobriment endèmic, l’alcoholisme, la marginació històrica i la falta de perspectives de futur marquen la vida del jovent, en un reportatge de camp de Borja Alegria. Des del Caire, Marc Español ens parla de la guerra silenciada d’Egipte al Sinaí. Des de principis de 2018, les forces armades del país àrab estan lliurant una dura batalla contra Estat Islàmic que converteix la població local en la principal víctima. Finalment, Fernando Díaz, politòleg i membre d’AfricayeOrg, analitza el negoci canviant de la droga a l’Àfrica subsahariana.

Repassem les múltiples expressions flamenques als ‘tablaos’ i als carrers de les nostres ciutats |Sarai Rua

 

El reportatge d’obertura de la secció cultural, titulat ‘Les (moltes) identitats del flamenc’, tracta sobre la identitat flamenca, un llegat de famílies gitanes i de la cultura andalusa que va arribar amb la immigració. Se’n recull la memòria als tablaos i, alhora, s’obren espais d’experimentació. Està signat per Clara Macau i les fotos són de Sarai Rua. A continuació ‘Vindran els anys’, el relat de Max Codinach il·lustrat per Roser Pineda. Finalment, les ressenyes dels llibres Luto en colores, de Silvia Melero Abascal, i Sis nits d’agost, de Jordi Lara Surinyac, i de l’òpera prima cinematogràfica de Jorge M. Fontana, Boi. Les signen Anna Celma, Carles Dachs i Sergio Delgado Asensio respectivament.

Àlex Romaguera parla amb Ángel Cappa, l’exfutbolista i exentrenador de futbol argentí. L’any 1978 va decidir penjar les botes a l’Olimpo i a causa de la dictadura militar va haver d’exiliar-se a l’Estat espanyol. Amb fotografia de David Fernández Sabadell.