Drets

La T-mobilitat, sota sospita

Diverses entitats denuncien punts foscos en la nova targeta integrada. La concessió s'ha donat finalment a un consorci liderat per Caixa Bank per quinze anys
Protesta d'Stop Pujades contra l'augment del preu del transport a principis de 2014
Victor Serri
15/11/2014

La nova T-mobilitat arrencarà com a prova pilot l'any 2015. Davant d'això diverses entitats s'han organitzat per denunciar el que consideren punts foscos d'aquest procés. Per això, ahir a l'Ateneu del Clot de Barcelona es van reunir la plataforma Stop Pujades i l'associació per la Promoció del Transport Públic (PTP). La jornada havia estat marcada per les declaracions al matí del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, on afirmava que per l'any vinent no hi haurien pujades en la tarifació del transport públic. Ariadna Coten portaveu de la plataforma ha declarat a la Directa que “valorem positivament l'anunci del conseller si és que s'acaben congelant perquè no ens ho creiem de moment”. Però tampoc es conformen només amb això: “com a mínim demanem que els preus siguin els de 2013 de manera que nosaltres seguirem convocant mobilitzacions i inclourem en les denúncies els punts foscos que hem trobat en la nova T-mobilitat”.

La trobada estava organitzada per la Mesa Popular del Transport sota el títol “Tu et mous. La Caixa et cobra. Ombres de la targeta T-Mobilitat”. Va arrencar amb les paraules del president de la PTP, Ricard Riol, on tractava de definir en què consisteix aquesta T-mobilitat: “es tracta d'un projecte de la Generalitat perquè tots els bitllets integrats passin a ser una nova i única targeta, que ja no comprarem a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), sinó a un nou operador privat, anomenat SOC Mobilitat”. Darrere d'aquest operador segons els organitzadors hi ha una Unió Temporal d'Empreses (UTE) integrada per CaixaBank, Fujitsu, Indra Sistemas i Marfina. Riol va comentar el salt tecnològic que representa la nova targeta amb el pas de la banda magnètica al xip, tot advertint que “no és un simple canvi de tecnologia, sobretot és un canvi de gestió on apareix aquest nou intermediari, SOC Mobilitat”.

La jornada va continuar amb els dubtes, que pel que han pogut investigar Stop Pujades i la PTP, ha generat el concurs on finalment s'ha adjudicat la concessió al consorci liderat per Caixa Bank, amb tan sols un 6% de participació pública. “En origen hi havia quatre UTEs però la competència ha anat desapareixent”, ha afirmat Riol, “perquè finalment només es va presentar la de la Caixa”. Tot i que la que liderava El Corte Inglés també semblava ben posicionada.

Analitzant les possibles justificacions d'aquesta privatització de la gestió del transport públic, Riol, va afirmar que “no és ni per l'experiència de l'empresa, perquè no en té, ni perquè l'administració no pogués assumir aquesta nova tecnologia sense contacte que ja està aplicant-se a Tarragona i Sant Cugat”. L'únic motiu que quedaria seria el financer, ja que l'administració s'estalviaria la inversió que costa posar en marxa el nou sistema. Malgrat això, pels membres de la PTP, “ni tan sols això serveix de justificació”. L'adjudicatari, CaixaBank, haurà d'invertir 70 milions d'euros per renovar tot el sistema de validadores –unes 30.000– i màquines de venda de títols, dels quals se li exigeix que el 20% sigui de capital propi i la resta pot demanar el finançament als bancs. De fet, l'ATM ha fet una sol·licitud de 35 milions d'euros al Banc Europeu d'Inversions (BEI) per a l'adjudicatari. A més Stop Pujades denuncia, que la implantació de la T-mobilitat no és a cost zero com es diu, sinó que els informes fets ja han costat 500.000 euros.

Una inversió rodona per CaixaBank

La concessió ha estat feta per quinze anys en els quals CaixaBank pot fer un bon negoci amb la gestió del transport públic. Segons les dades presentades ahir, l'adjudicatari percebrà entre 22 i 25 milions d'euros anuals per una inversió inicial de 70 milions d'euros. Desglossant d'on surten aquests diners, Riol explica que l'empresa cobrarà per cada validació 0,0197 cèntims de l'administració. Tan sols a l'àrea metropolitana es fan gairebé 900 milions de validacions anuals, de manera que per aquesta comissió l'adjudicatari cobrarà uns 16,4 milions anuals. La resta dels ingressos, indica l'informe disponible a la web de Stop Pujades, vindrà d'un percentatge de les vendes o recàrregues de títols, el centre d'atenció al client i el centre de gestió de la informació.

Segons les dades presentades ahir, l'adjudicatari percebrà entre 22 i 25 milions d'euros anuals per una inversió inicial de 70 milions d'euros


Amb el context de crisi i el deute que arrossega l'ATM de 500 milions d'euros segons Stop Pujades, la plataforma considera que aquesta nova targeta no és prioritària, quan sí que ho és acabar les estacions de metro que estan a mitges o sanejar el deute. Un deute que, segons denuncien, serà CaixaBank qui el podria finançar. A més, asseguren que la nova empresa serà difícil de fiscalitzar i que totes les previsions de negoci es basen en el fet que augmentarà la demanda. I en el cas que això no fos així, l'empresa té les espatlles cobertes, ja que si les vendes no són les esperades, l'adjudicatari seria compensat econòmicament.

Les noves targetes

Amb aquest nou títol de transport, les usuàries, que passen a ser tractades com a clientes de la mobilitat com denuncia Ariadna Coten, podran triar entre dos models de targeta. Les diferències són notables entre una i altra i estaran en funcionament el 2016 on conviuran un any amb el model actual i passarà a ser el sistema únic pel 2017. Es podrà triar entre dues targetes de plàstic que suposa un pagament a posteriori i una de cartó, més similar a l'actual model on pagues abans de viatjar i que es preveu sigui més cara, sense registre ni dret a descomptes, enfocada a usuàries no recurrents. Entre les de plàstic que portaran xip i antena i el pagament podrà ser domiciliat amb factura; es podrà contractar una targeta amb moltes bonificacions i descomptes; o bé una targeta amb descomptes específics per l'ús i d'altres addicionals. Ambdues portaran publicitat.

Coten, denuncia que tot i els esforços per conèixer més de les targetes, “encara no sabem com es farà la tarifació”. De fet afirma que “no ho saben ni ells encara perquè estan encarregant informes i estudis, el més recent el mes de juliol”. El que sí que sembla clar és que com més es viatgi més estalvi tindràs: “serà un càlcul de matrius, tenint en compte els viatges que fas i la zona en la qual et mous, però de fet no saps quan pagaràs”. Riol, aportà un punt positiu pel que fa a la targeta de postpagament i és que “ni se't caducaran els viatges ni se't farà malbé la banda magnètica com a vegades passa”.

Per altra banda, amb aquest nou model de targetes, l'administració pretén disminuir les falsificacions i reduir el frau, fent que sigui obligatòria la validació a la sortida i de no fer-la correctament se't comptabilitzarien com si fessis un viatge de sis zones. La targeta que de moment està pensada per l'àrea metropolitana, però es vol que acabi sent aplicable per tot Catalunya. I no només pel transport públic, sinó que també contempli la facturació de peatges, pàrquings i el bicing.

Les dades de les usuàries seran propietat de l'ATM però seran gestionades pel nou operador privat, SOC Mobilitat



Un dels aspectes que més preocupen els membres de la Mesa Popular del Transport és que passarà amb les dades de les usuàries. Segons indica la portaveu d'Stop Pujades, les dades seran propietat de l'ATM però seran gestionades pel nou operador privat, SOC Mobilitat. Aquestes dades seran encara més àmplies si el model acaba estenent-se als desplaçaments privats i l'ús de pàrquings i bicing. Per altra banda, serà l'empresa la que tingui el control del flux dels diners, ja que se li pagarà a ella i aquesta després a l'ATM.

Congrés en defensa del transport públic

Davant la forma en què s'ha tirat endavant la T-mobilitat sense cap mena de consulta popular, amb la dificultat d'obtenir informació sobre com serà i pel canvi que suposa la privatització d'aquesta gestió pública, la Mesa Popular del Transport, convoca per al primer semestre de 2015 un Congrés de Defensa del Transport Públic, que ha de ser d'un únic dia, en què es preveuen recollir iniciatives i idees per donar resposta ciutadana a aquest nou model en mans de Soc Mobilitat.

Mostra'l en portada

Notícies relacionades: