El director d'una escola vinculada a l'Opus assessorarà l'Ajuntament de Lleida sobre segregació escolar

Jordi Ferraz ha estat nomenat representant dels centres concertats de secundària a la comissió municipal. Els sindicats CGT i USTEC lamenten que el centre Terraferma participi en el grup de treball
Clara Barbal 30/11/2017

La secció d’Ensenyament de la CGT de Lleida ha denunciat en un comunicat el nomenament de Jordi Ferraz, director de l’escola Terraferma (Alpicat), com a representant dels centres de secundària a la comissió municipal sobre segregació escolar, constituïda el 20 de novembre passat. El sindicat clama per "l’escàndol que suposa que el director d’una escola concertada, religiosa i segregadora tingui poder de decisió en una comissió que hauria de tenir com a objectiu l’equitat i la cohesió social" i demana que es revoqui el seu nomenament.

L’escola Terraferma pertany a la Institució Familiar d’Educació, una societat anònima propietària de 10 dels 15 centres concertats per la Generalitat de Catalunya que segrega per raó de sexe. Al seu lloc web promocionen un model educatiu "personalitzat", en què la diferenciació per gèneres n’és el seu puntal.

"Al tenir l’horitzó educatiu posat en l’excel·lència acadèmica dins la diversitat, el fet d’atendre per separat nois de noies en el tram decisiu per aquesta formació s’adequa molt bé a les nostres expectatives", explica Jordi Ferraz en una entrevista. El Terraferma té un centre homòleg femení al municipi, l’Arabell: les dues escoles sumen més d’un milió i mig d’euros en subvencions anuals d’Ensenyament pel concert educatiu. Tot i no pertànyer orgànicament a la Prelatura de l’Opus Dei, l’escola Terraferma hi confia la formació espiritual dels alumnes que ho sol·liciten. El passat 18 d’abril, va ser guardonada per la Paeria per la seva trajectòria educativa.

L’escola Terraferma pertany a la Institució Familiar d’Educació, una societat anònima propietària de 10 dels 15 centres concertats per la Generalitat de Catalunya que segrega per raó de sexe

Jaume Añé, delegat sindical de la USTEC – STEs (IAC) a Lleida, considera una "contradicció" que l’escola Terraferma participi d’un grup de treball que té com a finalitat afrontar la segregació escolar al municipi. "Preferiríem que la representació dels centres concertats recaigués en una altra escola, malauradament la Llei Educativa de Catalunya contempla els concerts educatius", explica. Diverses iniciatives parlamentàries han intentat sense èxit suprimir les subvencions públiques als centres privats: la darrera, la iniciativa legislativa popular per un nou model educatiu – promoguda per la USTEC – que va ser esmenada a la totalitat pels grups de Junts pel Sí i el Partit Popular.

Añé assegura que l’escola concertada juga un "paper important" en els processos de segregació escolar per la presència d’aquests centres, sobretot als municipis grans: el concepte de segregació escolar fa referència a una distribució significativament desigual de l’alumnat entre els centres educatius, en funció de l’estatus socioeconòmic, l’origen o, en el cas de les escoles privades, del gènere.

Lleida és el segon municipi de Catalunya amb centres de primària amb més del 50% d’alumnat estranger, segons el darrer informe del Síndic de Greuges sobre segregació escolar. Pel que fa als centres de secundària, ocupa la penúltima posició dels municipis més grans de 10.000 habitants amb més concentració d’alumnat estranger (15%). En termes globals, Lleida ocupa el 9è lloc de municipis catalans amb més segregació escolar a primària i el 17è a secundària. La Fundació Jaume Bofill considera un problema de primer ordre la dualitat público-privada de l’oferta educativa a Catalunya per les desigualtats creixents a l’escola.
 

 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades