Neix Som Mobilitat, una nova cooperativa de mobilitat elèctrica

Es constitueix com a cooperativa de consum sense ànim de lucre per impulsar una xarxa de mobilitat elèctrica compartida i de proximitat. L'assemblea constituent es va celebrar a Mataró, on, el setembre vinent, estrenaran els dos primers cotxes elèctrics
Assemblea constituent de la cooperativa Som Mobilitat, dissabte passat a Mataró
Miquel Lleixà (Som Mobilitat)
Bart Grugeon Plana 20/06/2016

Un cotxe està aparcat el 97% de la seva vida útil, per això és molt més eficient i barat fer-ne un ús compartit. Som Mobilitat vol facilitar l'ús col·lectiu de cotxes elèctrics gràcies a una aplicació de telefonia mòbil que permet fer la reserva del vehicle. El preu de l'ús serà de 4 €/hora o 30 €/dia. Totes les despeses estan incloses: pàrquing, càrrega de la bateria, assegurança, manteniment i neteja.

Som Mobilitat ja compta amb 200 sòcies i té l'ambició de crear una xarxa per tot Catalunya amb l'ajuda d'una aplicació de telefonia mòbil que permet fer la reserva del cotxe

En aquest moment, Som Mobilitat té uns 200 socis i posarà en circulació dos cotxes elèctrics a Mataró a partir del proper mes de setembre. La cooperativa té l'ambició de crear una xarxa per tot Catalunya que faciliti que un grup de persones que viu al mateix barri o municipi pugui gestionar la seva mobilitat de manera col·lectiva. "Contemplem dos models operatius", explica Ricard Jornet, un dels fundadors de la cooperativa. "El primer és que un individu posi el seu cotxe elèctric a disposició de la cooperativa els dies que no el fa servir i, d'aquesta manera, recuperi la inversió i les despeses a través del lloguer del vehicle a la cooperativa. L'altre és que un grup de persones compri un cotxe elèctric de manera col·lectiva i, a través de l'aplicació de Som Mobilitat, en gestioni l'ús".

Som Mobilitat preveu que es vagin obrint aparcaments a diferents barris i zones a l'abast de cada comunitat de socis i amb endolls connectats a Som Energia. Així doncs, el consum serà 100% d'energia verda. "Aquesta aposta per les energies renovables és fonamental pel projecte, perquè neix amb la idea de buscar solucions a la crisi mediambiental mundial causada per les energies fòssils. Per això també volem organitzar el lloguer de motos elèctriques i bicicletes, perquè es tracta de canviar els nostres hàbits de mobilitat", clarifica Jornet.


Participació ciutadana i organització distributiva

Com era d'esperar, els estatuts de la constitució de la cooperativa es van aprovar per unanimitat i es respirava un ambient molt optimista. Un dels socis presents entre el públic mostrava el seu entusiasme pel projecte: "Una altra economia ha començat avui! No tot es redueix a guanyar un euro més o un euro menys. Hi ha altres valors. Moltes cooperatives funcionen des de la comunitat i l'altruisme".
 

Assemblea constituent de Som Mobilitat, dissabte passat a Mataró / Miquel Lleixà (Som Mobilitat)

 

La cooperativa és oberta a tothom i pretén seguir el camí obert per Som Energia i Som Connexió. Arnau Vinardell, també fundador de Som Mobilitat, creu que el model de cooperativa és una resposta eficient davant els grans reptes de l'economia a la societat actual i el nostre país. "El plantejament ideològic inicial d'una cooperativa és diferent del d'una empresa privada. Volem generar un servei pels socis i per la societat en general. Ens deixem guiar per altres valors que els merament mercantils. També hi ha valors mediambientals, socials i de solidaritat. El model organitzatiu que proposem és distributiu, descentralitzat i democràtic".

La cooperativa vol tenir una relació constructiva amb les administracions públiques locals, però té clar que la política té certs ritmes i processos propis dels quals no volen dependre

El projecte vol tenir una relació constructiva amb les administracions públiques locals. Els ajuntaments, per exemple, podrien facilitar aparcaments públics amb accés a un sistema de carregador connectat a Som Energia. Però les fundadores tenen clar que la política local té certs ritmes i processos propis dels quals no volen dependre. Jornet explica la filosofia de la cooperativa: "Nosaltres tenim una idea i anem caminant. Si l'administració pública ens segueix, ens sembla genial. No volem anar buscant acords, però esperem que neixin sinergies".


'Ecosistema' cooperatiu professional

Durant els més de vuit mesos que han precedit la fundació de la cooperativa, les fundadores s'han envoltat d'expertes de l'àmbit cooperatiu per professionalitzar tot el trajecte. Som Energia ha estat l'exemple a seguir des de l'inici i els ha assessorat en molts aspectes de gestió i operació. Partago, una cooperativa belga de mobilitat elèctrica, també ha estat una sòcia clau. Aquesta cooperativa ja fa dos anys que opera a la ciutat de Gant oferint el mateix tipus de servei. Partago va cedir l'aplicació mòbil com a software lliure a Som Mobilitat i, d'aquesta manera, s'han estalviat la despesa de desenvolupar un nou software. L'experiència de Partago també ha estat clau per optimitzar el pla de negoci de Som Mobilitat.

Durant la ronda de preguntes després de les votacions, el públic va fer diferents propostes i observacions constructives. Tres persones d'àmbits professionals diferents van decidir incorporar-se a l'òrgan rector de manera voluntària, amb ganes de dedicar una bona part del seu temps lliure al projecte. Sembla que el model cooperatiu sense ànim de lucre genera una atracció important i Som Mobilitat es presenta com un projecte amb una solidesa professional convincent.

 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades