Territori

Entitats de Menorca criden contra la "destrucció irreversible" del seu entorn

La reforma de la carretera general de l’illa avança a un ritme frenètic mentre les mobilitzacions s’intensifiquen
GOB Menorca
Les obres a les carreteres de Menorca han malmès gran quantitat de zones rurals
01/12/2014

Les excavadores estan configurant un nou paisatge a l’illa de Menorca. Les intencions –frustrades– del PP menorquí de desdoblar la carretera general (Me-1) s’han convertit, finalment, en la construcció de sis grans rotondes que estan ferint l’illa pel seu costat més valuós: el paisatge. Les mobilitzacions s’estan intensificant i la campanya SOS Menorca comença a tenir ressò més enllà de la costa menorquina. “Aconseguir que la reforma de la carretera es faci amb seny és crucial per al futur de l'illa”, adverteix el Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB).

Des que les obres es van fer imminents s’han convocat nombroses concentracions i assemblees informatives a cada població menorquina per informar dels perills d’una “intervenció exagerada que implica una gran transformació de territori i un canvi molt dràstic en la percepció paisatgística”. També feia temps que el ple del Consell Insular de Menorca (CIME) no es convertia en l’escenari de la protesta. En almenys dues ocasions, fins a 120 persones han mostrat la seva disconformitat al consistori d’una manera simbòlica portant samarretes amb l’anagrama ‘SOS Menorca’ i demanant la suspensió de la reforma tal com està plantejada actualment.

Però el conseller de Mobilitat del CIME, Lluís Alejandre (cap de l’Estat Major de l’Exèrcit de Terra quan es va produir l’accident del Yak-42, el 2003), no frena. La primera fase preveu la construcció de sis grans rotondes en els escassos deu quilòmetres que separen Maó d’Alaior. Tres d’elles, les més grans i a doble nivell, s’estan construint en terreny rústic. D’aquesta manera, el Consell ha trencat del tot amb el projecte guanyador del concurs públic, que no dibuixava cap rodona. Es tracta, doncs, de megaconstruccions (algunes només serviran per canviar de sentit, com la de Biniai, ja que no hi ha cap creuer de camins) de fins a 110 metres de diàmetre a un nivell inferior de la carretera cada 1,5 quilòmetres.

La intervenció més gran en dècades

L'actual reforma de la Me-1 és el projecte que pot suposar l'afectació de més territori a l'illa de Menorca des de fa dècades. El temor que els danys siguin irreversibles és cada vegada major, ja que la Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per Dragados i Antonio Gomila S.A. està executant les obres –amb un pressupost de 9,1 milions per a la primera fase– a un ritme frenètic amb la intenció d’aconseguir transformar una superfície equivalent a 21 camps de futbol abans que comenci la temporada turística.

Abans de l’inici de la temporada turística s’haurà transformat una superfície equivalent a 21 camps de futbol

Tot i que no s’ha detectat cap punt negre a les carreteres de Menorca, el conseller Alejandre assegura que l’objectiu d’aquesta obra és “millorar la seguretat de la principal via de comunicació” amb una actuació “respectuosa amb el medi ambient, sent com som Reserva de la Biosfera”. Però el fet és que la presència de camions i de la maquinària que treballa en la reforma ha estat la que ha causat –de moment– quatre accidents múltiples al tram de carretera que està en obres, dos d'ells en dies consecutius. En aquest sentit, el GOB ha demanat una inspecció urgent davant la Conselleria de Treball després de detectar “importants deficiències en matèria de seguretat i salut”.

El territori, subordinat al turisme

La intervenció de la Me-1 no és l’únic atac al territori menorquí. Pràcticament un mes després de l'inici d'aquestes obres, van començar, també, les de la construcció del quint parc aquàtic de l’illa a la urbanització de Biniancolla (Sant Lluís), en una Àrea Natural d’Interès Territorial, gràcies a la nova normativa del Govern que permet intervenir en espais que abans estaven protegits. Tot i que hi ha dos informes tècnics i un de jurídic contraris, l’equipament recreatiu ha estat declarat d’interès general pel Departament d’Ordenació del Territori del CIME “perquè contribueix a la desestacionalització del turisme”, tot i que en realitat només estarà obert durant els mesos d’estiu.

En el tram en obres ja s’han produït quatre accidents múltiples, dos en dies consecutius

Darrere la construcció del parc aquàtic, hi trobem la societat Promoción y Desarrollo Turístico de Menorca SL, també propietària de l’hotel Sur Menorca, situat just al costat de la parcel·la on han començat els treballs de desbrossament. El GOB ja ha denunciat que “és una demostració clara d'urbanisme a la carta, on el Consell Insular empra la declaració d'interès general per violentar la normativa vigent amb efectes que s'enfronten al sentit comú”. El veïnat de la urbanització de Biniancolla també ha començat una recollida de firmes per impedir “la destrossa de l'ecosistema i la naturalesa d'aquest poble de pescadors que encara conserva pràcticament intacta la seva fisonomia”.

Mostra'l en portada

Notícies relacionades: